Friday, January 13, 2017

Lebih 50,000 Jawatan Kosong Di Selatan Tanah Air



Kemajuan ekonomi Johor terutama sekali di  wilayah Iskandar  memberi sebanyak 50 ribu peluang kerja dalam pelbagai sektor termasok lebih 10 ribu kerja professional di negeri Johor.

Di kawasan Iskandar Malaysia sahaja, terdapat lima ribu kerja kosong professional ditawarkan dan bilangan itu dijangkakan bertambah kepada lima belas ribu jawatan kosong jawatan professional pada tahun depan.Sebanyak 29 ribu kerja lagi membabitkan pekerjaan asas dan selebihnya termasuklah perkeranian, technician, perkhidmatan, pertanian, operator loji serta sebagainya.

Menteri Besar mengatakan, orang awam khususnya orang Johor boleh mendapatkan perihal pekerjaan itu dengan mengunjungi Karnival Kareer yang bakal datang ke setiap kawasan bermula bulan 4 sehingga akhir tahun ini.

Datuk Abdul Ghani berkata, Kepak ialah usaha kerajaan untuk meningkatkan tahap hidup rakyat dengan memberikan mereka peluang kerja, perniagaan & kemahiran.Cara itu ialah usaha kerajaan negeri untuk membentuk sekumpulan masyarakat maju dan mempunyai pendapatan yang tinggi. Ini merupakan dari langkah perubahan peringkat kehidupan yang baik.Ini sepadan dengan agenda pembangunan peribadi di bawah pendekatan ke-dua Budget Negeri Johor 2012 iaitu meningkatkan taraf hidup rakyat yang bergaji kecil.

Kepak yang dijadual berlangsung dalam lima hari di setiap mukim akan mendekati rakyat secara turun padang dengan menyatukan agensi serta jabatan bersangkut-paut dengan keusahawanan, kerjaya dan majikan swasta di dalam satu bumbung.Menteri berkata, agenda akan memadankan pencari pekerjaan dengan majikan yang memerlukan pekerja dan temuduga secara terbuka boleh dijalankan ketika program itu.

Acara lain sepanjang karnival tersebut ialah registrasi program latihan serta kemahiran, test kecekapan dan kemahiran, bazar peluang niaga, sessi sharing pengalaman, pendaftaran syarikat, kaunter sokongan teknikal dan pembiayaan modal serta pameran bisnes.

Dengan cara itu, rakyat boleh didedahkan dan dipadankan dengan prospek pekerjaan yang ada, beroleh peluang jana income tambahan melalui perniagaan kecil-kecilan serta memajukan kebolehan dan latihan semula.Karnival yang pertama kali Kepak dijadualkan bagi kawasan Johor Bahru serta Kulai Jaya pada 20 hingga 24 April ini, seterusnya di Kluang (May), Mersing (Jun), Kota Tinggi (Julai), Segamat (Sept), Batu Pahat (Oktober), Ledang & Muar (Nov) dan akhir sekali Pontian (Disember).

Datuk Abdul Ghani mengatakan, kerajaan berharap rakyat negeri ini yang tengah memburu kerja dan hendak meningkatkan keupayaan diri dengan skill dan peluang perniagaan agar tidak mensia-siakan peluang untuk mengunjungi carnival itu.

Dapatkan update lebih banyak kerja kosong kerajaan di KerjaTerkini.

No comments:

Post a Comment